مطالعات دین و رسانه

فهم همدلانه، نقد منصفانه

مطالعات دین و رسانه

فهم همدلانه، نقد منصفانه

پنجشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۳۱ ق.ظ

۰

اثرات بهداشتی - سلامتی رسانه ها بر روی کودکان و نوجوانان
ارائه دهنده: مریم شکری

دریافت قایل مقاله

چکیده

جوانان به طور متوسط 7 ساعت روز را با استفاده از رسانه ها می گذرانند، و اکثریت قریب به اتفاق آن ها  به یک تلویزیون در اتاق خواب، کامپیوتر، اینترنت، یک کنسول بازی ویدئویی و یک تلفن همراه دسترسی دارند. در این مقاله ما آخرین تحقیقات در مورد اثرات رسانه ها بر سلامت و رفاه کودکان و نوجوانان بررسی می کنیم. مطالعات نشان داده اند که رسانه ها می توانند اطلاعات درباره ی رفتار سالم را تقویت کرده و ارتباطات اجتماعی را تغذیه کنند. با این حال شواهد اخیر نگرانی ها راجع به اثرات رسانه بر پرخاشگری، رفتار جنسی، محتوای مورد استفاده، اختلال غذایی و مشکلات تحصیلی را افزایش می دهد. ما توصیه هایی برای والدین، پزشکان، رسانه ها، و سیاست گذاران، ارائه می دهیم. راه هایی برای افزایش منافع و کاهش آسیب که رسانه ها می توانند برای کودکان در حال رشد و نوجوانان داشته باشند.

 

 

بیش از 50 سال تحقیق در حوزه ی رسانه گواه و شاهدی برای تاثیر رسانه بر سلامت کودکان و نوجوانان است و این هم شامل رسانه های قدیم (تلویزیون، فیلم، مجلات) و هم رسانه های جدید (اینترنت و شبکه های اجتماعی، ویدیو- بازی های رایانه ای، تلفن های همراه) می شود. می توان گفت هر دو دسته تقریبا بر تمام نگرانی های بهداشتی که پزشکان و والدین از جوانان خود دارند تاثیر می گذارند. رفتار هایی مانند: رفتار پرخاشگرانه، رفتار مخاطره آمیز جنسی، مصرف مواد، و اختلال در غذا خوردن. اگرچه رسانه ها علت اصلی و کامل هیچ کدام از این مشکلات نیستند اما، پژوهش ها نشان می دهد آن ها در این زمینه مهم و قابل توجه اند.

با این حال باز هم شواهدی هستند که نشان می دهند علیرغم خطرات بالقوه ی رسانه، فوایدی هم برای جوانان و نوجوانان دارند. به عنوان مثال: افزایش همدلی و پذیرش تفاوت ها از طریق مدل سازی رفتار های اجتماعی و توسعه ی مهارت های اولیه سواد آموزی برای کودکان از طریق برنامه های آموزشی. نگرانی های یاد شده در مورد کودکان و نوجوانان نیاز به آگاهی از تحقیقاتی دارد که در آن تاثیرات رسانه ها بر جوانان مطالعه شده اند.

رسانه های سنتی و رسانه های جدید

کودکان و نوجوانان بیش از هر فعالیت دیگری در روز وقت خود را با رسانه ها می گذرانند، به جز خوابیدن با زمان  تقریبی 7 ساعت به طور میانگین در روز.

Media use according to platform. (Reproduced with permission from Kaiser Family Foundation.(

 

اتاق خواب بچه ها مملو از رسانه ها و لوازم تکنولوژیک است. در سال 2005، دو سوم آن ها یک تلویزیون داشتند، یک دوم از آن ها یک VCR یا دستگاه پخش دی وی دی و یا کنسول بازی های ویدئویی، و نزدیک به یک سوم از آن ها به اینترنت و یا یک کامپیوتر دسترسی داشتند. تاثیر رسانه ها به طور چشم گیری با رشد تلویزیون در اتاق خواب افزایش یافته است. (افزایش مشاهده از 1ساعت به دو ساعت در روز، افزایش خطر ابتلا به اضافه وزن تا 31% و 2 برابر شدن احتمال سیگار کشیدن.)

طبیعتاً وقتی که تلویزیون در اتاق خواب است، پدر و مادر کمتر می توانند عادات بچه ها در حین مشاهده تلویزیون را ببینند، شرکت کودکان در برخی فعالیت ها کمتر می شود مانند خواندن و سرگرمی های دیگر و هم چنین خواب نیز کوتاه تر می شود.

 

 

Media use according to television environment and rules. (Reproduced with permission from Kaiser Family Foundation.)

 

جوانان امروز دسترسی بی سابقه ای به رسانهخ ها و استفاده از آن در مسیری که انتظار می رود و حتی غیر منتظره است دارند. تحقیقات اخیر توسط موسسه ی Pew، اینترنت و پروژه زندگی آمریکایی نشان می دهد 93 درصد جوانان 12 تا 17 سال آنلاین هستند و 71 درصد آن ها مبایل دارند. گزارش استفاده ی کاربران اینترنتی به این شرح است: تماشای فیلم (57٪)، ایجاد و بازدید از شبکه های اجتماعی و سایت هایی مانند مای اسپیس و فیس بوک (65٪)، خرید آنلاین (38٪)، و گرفتن اطلاعات سلامت (28%).

رسانه چگونه بر کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارد؟

رسانه ها بر کودکان و نوجوان تاثیر می گذارند آن هم نه فقط با جابجا کردن زمانی که برای انجام تکالیف یا خواب در نظر می گیرند، تاثیرات آن بسیار عمیق تر است و باور ها و رفتار های آنان را می تواند تغییر دهد.

با توجه به نظریه ی یادگیری اجتماعی، کودکان و نوجوانان با نگاه کردن و تقلید از آن چه روی صفحه ی نمایش می بینند یاد می گیرند، به خصوص اگر به نظر بیاید که این رفتار ها واقعی و نتیجه ی کار های واقعی هستند. نظریه ی شناختی توسعه ادعا می کند کودکان در مراحل مختلف رشد خود ظرفیت های شناختی متفاوتی دارند و همین ظرفیت است که توانایی درک آن ها را از متون و و محتوای رسانه ها متفاوت می کند. مثلا کودکان زیر 8 سال که هنوز توانایی درک اهداف وادار کننده و نیت های تشویقی و اقناعی را ندارند در مقابل تبلیغات تلویزیونی آسیب پذیر ترند.

در ادامه مقاله به توضیح و تفسیر تاثیراتی که رسانه بر کودکان و نوجوانان می گذرد در بخش های زیر ادامه می دهد:

خشونت و پرخاشگری

مصرف مواد

رابطه ی جنسی

 

 

 

 

 

چاقی و اختلالات خوردن

عملکرد در مدرسه و مشکلات آموزشی

نگرانی در رشد

اثرات اجتماعی.

راه حل

پتانسیل رسانه ها برای بازی کردن در نقش یک عامل مفید و مهم در زندگی کودکان و نوجوانان هنوز به طور کامل فهمیده نشده و استراتژی هایی برای کاهش دادن اثرات منفی وجود دارد که باید اجرایی شود.

در آخر نیز در دسته بندی هایی مفید و قابل درک، راه حل های خود را به چند دسته ی موثر پیشنهاد می دهد و نقش آن ها را در وجود یا عدم این تاثیرات بیان می کند، که آن چند دسته عبارتند از :

پدر و مادر ها

پزشکان

مدارس

صنعت تبلیغات

محققین

دولت ها

صنعت بازی و سرگرمی.

نتیجه گیری

در طول 50 سال گذشته، هزاران مطالعه ی تحقیقاتی نشان داده است که رسانه ها می توانند یک معلم قدرتمند برای کودکان و نوجوانان باشند و تاثیرات عمیقی بر سلامتی می گذارند. طبیعتاً تحقیقاتت بیشتری نیاز است ولی داده های حال حاضر نیز برای افزایش نگرانی و انجام دادن کاری در این زمینه کافی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۳
شایان فخاری- دکتر سید بشیر حسینی

اثرات رسانه

دین و رسانه

سلامتی رسانه ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی