مطالعات دین و رسانه

فهم همدلانه، نقد منصفانه

مطالعات دین و رسانه

فهم همدلانه، نقد منصفانه

جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۴۶ ب.ظ

۰

دین و تاثیرات روانشناختی

جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۴۶ ب.ظ

معرفی مقاله

رویارویی روانشناختی نوجوانان با رسانه های جمعی و اثر آن بر روی اعمال دینی شان در ایالت تامیل نادو، جنوب هند

ارائه دهنده : زینب شجاعیان

دریافت اصل مقاله

دریافت فایل پاورپوینت

هند یک کشور باستانی و دارای مذاهب وفرهنگ های چندگانه است. رسانه های جمعی نسل های جوان  را در ابراز آزادی ، اخلاقیات و اعمال دینی تحت تاثیر قرار داده اند و یک چالشی را برای مبارزه ایجاد کرده اند.سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا رسانه های جمعی همیشه نوجوانان را از اعمال دینی شان دور می سازند یا این که بالعکس در بهبود روحیه مذهبی آنها  نقش مثبتی را ایفا می کنند؟ و این تحقیق برای  پاسخ گویی به این سوال صورت گرفته است.

مقدمه:

تاثیر رسانه های جمعی بر روی نوجوانان به یکی از دغدغه های اصلی در هند تبدیل شده است. تامیل نادو یکی ازایالات هند است. نسل های جوان این ایالت از هر جهت تحت تاثیر رسانه های جمعی قرار گرفته اند و تغییرات تکنولوژیکی به سرعت در حال پیشروی هستند. دسترسی گسترده و آسان به منابع اطلاعاتی ، موانع زیادی را بر سر راه تحصیل عادلانه بر داشته است و فناوری اطلاعات  به بخشی از فعالیت های روزمره در اعمال دینی تبدیل شده است. "هندو"  مذهب اصلی در هند است اگرچه بذرهای مسحیت سالیان پیش در این کشور کاشته شده است ودر تامیل نادو سه میلیون از 62 میلیون مسیحی هستند که به دلایلی این تحقیق محدود به این سه میلیون کاتولیک شده است .فلذا هر جا که از اعمال دینی یاد شده است منظور اعمال دینی کاتولیک می باشد.

 

·         نوجوانان تامیل در قیاس با تجارب آمریکایی ها و اروپایی ها در استفاده از رسانه های جمعی.

دو تجربه به عنوان نمونه در اینجا یاد می شود:

1-گروهی از دانش آموزان هلندی که استفاده روزمره از اینترنت داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند . این مطالعه نشان داد  که استفاده روزانه از اینترنت بر روی سلامت روانی-اجتماعی و معنوی آنها اثرگذار بوده است. نوجوانانی که به طور مکرر و زیاد از اینترنت استفاده می کردند از رشد و تعالی شخصیت شان باز می ماندند و استفاده بیش از اندازه از اینترنت به طور غیر مستقیمی اثر مخرب بر روی سلامت روانی دارد.

2-در تحقیق دوم که در آمریکا بر روی نژادهای مختلف دانش آموزان  تحت عنوان " اثر اینترنت بر روی رفتارهای پرخاشگرانه دوران اوایل نوجوانی" صورت گرفته است. این مطالعه نشان داد نوجوانان امروزی علاوه بر این که دائما درگیر خشونت ها و ارتباطات اینترنتی هستند از اینترنت برای دیگر اهداف مثل خرید و بازی و تحصیل استفاده می کنند.

بر خلاف محققان اروپایی و آمریکایی، نویسندگان هندی معتقدند استفاده از رسانه های جمعی نتیجه مثبتی را در بردارد. عناوین دو نمونه از این دست مطالعات را در ادامه ذکر می شود:

1-ارتباطات الکترونیکی روش زندگی جوانان را به طور زیادی تعدیل کرده است. (, Kumar 2004)

2- اثر بلند مدت  و مثبت تکنولوژی اطلاعات بر روی رفتار اجتماعی دانش آموزان(Mahajan, Luthra1993)

در دنیای امروز ، محدود کردن یا حذف استفاده و اثرگذاری رسانه های جمعی بر روی نوجوانان بسیار مشکل می باشد بنابراین بهتر است نوجوانان را برای استفاده تحلیلی و خلاقانه از اینترنت آموزش دهیم.( Fernando, 2006,).سطح بالای دانش رسانه به جوانان یک چشم انداز گسترده می دهد و آنان را قادر می سازد که پیام ها را از بسیاری ابعاد تفسیر کنند و انتخاب بهتری  در استفاده  از اینترنت داشته باشند  .

فرضیه اول: نوجوانان در تامیل نادو به طور قابل توجهی به رسانه های جمعی دسترسی دارند.فرضیه دوم: نوجوانان تامیل نادو از رسانه های جمعی در جهت حمایت از اعمال دینی شان استفاده می کنند.فرضیه سوم:رسانه های جمعی نوجوانان تامیل نادو به طور روانی القاء نکرده اند که از اعمال دینی شان روی برگردانند.

تایید فرضیه اول: داده ها نشان می دهد 72.1% از موبایل و 78.6% از تلویزیون و 92% از (فیلم و VCD)  و 47.5%  از وب سایتها و 34.6% از چت استفاده می کنند. بیشترین استفاده ها از ویدئو  و سپس موبایل بوده است. 

تایید فرضیه دوم: واقعیت این است که دسترسی به رسانه های جمعی لزوما به این معنی نیست که فرد از نظر روانی به آن اعتیاد دارد و به طور منفی از آن بهره می جوید. برای تایید این موضوع متغییرهای زیر را مورد بررسی قرار دادیم. 82.5% از ادبیات و 81.4% از تولیدات مذهبی و 93.4% از شعر 86.1%  از پروپاگاند (تبلیغات) 74.8% از مجلات و 79.3% از روش های نوین  از طریق رسانه های جمعی بهره برده اند. گوش دادن به شعرهای مذهبی  و بعد از آن منابع صوتی و تصویری  بالاترین استفاده را داشته است.  این یک پدیده عادی است که نوجوانان بیشتر جذب برنامه های صوتی وتصویری بشوند و در نتیجه از آنها بیشتر برای اهداف مذهبی بهره بجویند .

تایید فرضیه سوم: برای تایید این فرضیه مواردی در پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت1-من برای تماشای تلویزیون بیش از رفتن به کلیسا ترغیب می شوم.2-رسانه های جمعی بیش از اعمال دینی کاتولیک به من تسلی می بخشند. 3-من بیشتر وقتم را با وسایل مدرن می گذرانم تا این صرف انجام اعمال دینی نمایم.4-من به طور روانی بیش از اعمال دینی ام به رسانه های جمعی اعتیاد دارم.5- استفاده از رسانه های جمعی احساس آزادی و علاقه ام را به انجام اعمال دینی تحت تاثیر قرار داده است. اکثر نوجوانان به این موارد جواب هرگز یا گاهی را دادند. و با تحلیل جواب های آنان معلوم شد نوجوانان به طور روانی تحت کنترل رسانه های جمعی بر ضد اعمال دینی شان قرار ندارند، و آنها می توانند به اختیار خود تلویزیون دیدن را متوقف کنند و به کلیسا بروند. و هر چقدر پدر و مادر ها تحصیل کرده تر بودند نوجوانانشان استفاده متعالی تری از رسانه های جمعی می داشتند.

نتیجه گیری: تحلیل آماری پاسخ نامه ها تایید کرد که نوجوانان در تامیل نادو نقطه مقابل تجارب اروپایی ها و آمریکایی ها در استفاده از رسانه های جمعی هستند. این نوجوانان به طور قابل توجهی به رسانه های جمعی دسترسی دارند با این حال آنها در تجاربشان نشان دادند که رسانه های جمعی می توانند از اعمال دینی حمایت کنند و علاوه بر آن رسانه های جمعی آنها را به طور روانی مجاب نکرده است که از انجام اعمال دینی شان دوری کنند. نقش منحصر به فرد مذهب ، حفظ ارزش ها و فضیلتهای لازم برای به کار گرفتن و کنترل این انفجار تکنولوژیکی در عصر ماست. این مطالعه نشان داد رسانه های جمعی می توانند نتایج خوبی به بار آورند به شرط آن که به طرز درستی هدایت شده باشند. و برای برخورد با این پدیده جدید نیاز به راهنمایی ها و دستورالعمل هایی در این رابطه داریم.افراد مطلع در بیشتر موارد خودشان تصمیمات اخلاقی شان را اتخاذ می کنند.( Fernando, 2006,p.31) ما نیاز داریم توجه مان را بر روی این موضوع معطوف کنیم که چگونه می توانیم از رسانه های جمعی به طور صحیح استفاده کنیم تا این که به این فکر کنیم که نوجوانان را از دسترسی به رسانه های جمعی محروم سازیم. باید اول به طور واضحی برای خودمان روشن کنیم که خواهان چه جور انسان هایی و جامعه ای هستیم و سپس بر اساس آن ، نوجوانمان را تعلیم دهیم . نباید تعریف هایمان از جامعه و انسان های ایده آلمان بر اساس الگوهای از پیش ساخته جوامعی باشد که به طور کذایی آنان را پیشرفته می خوانیم. ما لازم است که الگوهای خودمان را بر اساس شرایط فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی مان توسعه دهیم. آن چه که حقیقتا به آن نیازمند می باشیم یک انقلاب فرهنگی برای آزادی است. (Pant,1995, p.104).

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۰
شایان فخاری- دکتر سید بشیر حسینی

معرفی مقاله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی