معرفی شبکه دینی بوداییان
معرفی شبکه دینی«The Buddhist»
ارائه دهنده: حسین عباسی
افتتاح شبکه تلویزیون بودایی
جناب ماهیندا راجاپاکسا رئیس جمهور سریلانکا مهمترین حامی این شبکه است. از نظر مدیران این شبکه شخص رئیس جمهور است که این شبکه را توسعه بخشیده است. علاوه بر حمایت و گسترش شبکه بزرگترین مشوق مدیران شبکه نیز به نظر می رسد که آقای ماهیندا میباشد. رئیس جمهور در روز افتتاح شبکه گفته است که : در جهانی که پر شده از درگیری است رهنمودهای بودا روشنایی بخش است. با بودا میتوان به صلح رسید. چهار اصل شریف بودا همان چیزی است که میتواند التیام بخش شود و مرهمی شود بر درد و رنجهایی که به بشریت وارد آمده است.
تامین مالی
گفته شده است این شبکه، سازمانی است غیرسودگرا و به دنبال سود نیست. این شبکه از طریق اشخاص و شرکتهای خصوصی تامین مالی میشود.
آیین بودا
آﯾﯿﻦ ﺑﻮدا، آﯾﯿﻨﯽ اﺧﻼﻗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﻠﯽ دارد ﺗﺎ ﻧﻈﺮی. دﻏﺪﻏﮥ ﺑـﻮدا، رﻫـﺎﯾﯽ اﻧﺴﺎن از رﻧﺞ و ﻧﯿﻞ ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﻧﯿﺮواﻧﻪ اﺳﺖ.
ﻣﺒﺎﻧﯽ اﺧﻼﻗﯽ ﺑﻮدا را ﻣﯽ ﺗﻮان از درون ﺗﻌﻠﯿﻤﺎت او ﺑﻪ دﺳﺖ آورد. ﺗﻌﻠﯿﻤﺎت ﺑﻮدا درﺑﺎره رﻧـﺞ اﻧﺴﺎن و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ رﻫﺎﯾﯽ از آن در ﭼﻬﺎر ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺷـﺮﯾﻒ ﻣﺘﺒﻠـﻮر میشوند اﯾـﻦ ﭼﻬـﺎر ﺣﻘﯿﻘﺖ، اﺻﻮل ﻋﻘﺎﯾﺪ آﯾﯿﻦ ﺑﻮدا را یکسره پوشش میدهند. ﺑﻮدا ﺑﺎ ﻃﺮح اﯾﻦ ﭼﻬﺎر ﺣﻘﯿﻘﺖ، در واﻗﻊ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ طبیبی ﺣﺎذق ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﯿﻤﺎری و ﻋﻠﻞ آن ﻣﯽ ﭘﺮدازد و ﺑﻪ درﻣﺎن ﭘﺬﯾﺮی آن ﺣﮑﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﻪ روش درﻣﺎن آن ﻣﯽﭘﺮدازد.
چهار اصل اساسی بودا:
1. نخستین ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺷﺮﯾﻒ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻤﺎری، ﯾﻌﻨﯽ رﻧـﺞ (دوﮐـﻪ) ﻋﻤﻼً وﺟﻮد دارد؛ و اﯾﻦ را ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺷﺮﯾﻒ رﻧﺞ مینامند. «ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺷـﺮﯾﻒ رﻧـﺞ ﭼﯿﺴـﺖ؟ زادن، رﻧﺞ ﮐﺸﯿﺪن اﺳﺖ؛ ﭘﯿﺮ ﺷﺪن، رﻧﺞ ﮐﺸـﯿﺪن اﺳـﺖ ؛ اﻧـﺪوه و ﺳـﻮﮔﻮاری، درد و ﻏـﻢ و ﻧﻮﻣﯿﺪی، رنج کشیدن است»
2. دوﻣﯿﻦ ﺣﻘﯿﻘﺖ، ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺷﺮﯾﻒ ﺑﺮوز رﻧﺞ اﺳﺖ ﮐﻪ درﺑﺮدارﻧﺪه ﺷﺮﺣﯽ از ﻋﻠﻞ آن ﻧﯿﺰ هست؛ علت و منشاء رنج تانها(تشنگی) است. مفهوم کلمه تانها به معنای تمنا است. تمنا سیریناپذیری که در جستوجوی لذت تازه است.
3. سومین حقیقت شریف این است که برای رنج، واقعاً علاجی هست. و آن حقیقت انقطاع رنج است؛ این حقیقت تایید کننده این واقعیت است که بیماری رنج واقعاً علاج پذیر است. ﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺑﻮدا، آدﻣﯽ واﻗﻌﺎً ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ رﻫﺎﯾﯽ راه ﯾﺎﺑﺪ. ﻣﻄﺎﺑﻖ اﯾﻦ اﻋﺘﻘﺎد، ﺑـﻮدا در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻋﻘﯿﺪة ﻣﻬﻢ ﻋﺼﺮ ﺧﻮد ﻗﺮار ﻣﯽگیرد این عقیده بر آن بود که فرایند زایش، دوباره به طور خودکار صورت میگیرد و هر موجودی در هر وضعیت ممکن باید دوباره زاده شود؛ صرفنظر از آنکه چه کارهایی انجام میدهد؛ و هر موجودی مقدر است که در نهایت رستگار گردد؛ پس هرگونه تلاش خاصی در این باره بی معناست. اما به اعتقاد بودا:
" ﻫﺮﭼﻨﺪ اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎ و ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎی آدﻣﯽ را ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻮﺟﻮد در زﻧﺪﮔﯽ ﻫﺎی ﮔﺬﺷـﺘﻪ اش ﺷـﮑﻞ ﻣﯽ ﺑﺨﺸﻨﺪ، وﻟﯽ آدﻣﯽ ﺑﺎز ﻫﻢ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ﻣﺤﺪودة ﻫﻤﯿﻦ زﻧـﺪﮔﯽِ ﺣﺎﺿـﺮ، رﻓﺘـﺎر ﺧـﻮد را داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ دﻫﺪ. آدﻣﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪة ﺟﻬﺎن ﺑﺪان ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻫﺴﺖ، ﺑﺪان ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ در ﭼﻬﺎر ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺷﺮﯾﻒ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺳﺮّ ﻧﺎداﻧﯽ را از ﺳﺮ ﺧﻮد رﻓﻊ ﮐﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ آدﻣﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ اﻧﻀﺒﺎط ﺣﺴﺎب ﺷﺪة ﺗﺎرﮐﺎن دﻧﯿﺎ ﮐﻪ ﺑﻮدا در ﺗﺮوﯾﺞ آن ﻣﯽ ﮐﻮﺷﯿﺪ، ﻧﯿـﺮوی ﺗﻤﻨّﺎ را در ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﻬﺎر کشد."
4. ﭼﻬﺎرﻣﯿﻦ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺷﺮﯾﻒ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻋﻼج رﻧﺞ اﺳﺖ و آن ﺣﻘﯿﻘﺖ، ﻃﺮﯾﻘﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑـﻪ اﻧﻘﻄﺎع رﻧﺞ ﻣﯽ انجامد. اﯾﻦ ﺣﻘﯿﻘـﺖ درﺑﺮدارﻧـﺪه ﻧﺴـﺨ ﻪ و دارو اﺳـﺖ و آن را ﻣﻌﻤـﻮﻻً ﺑـﻪ ﻋﻨﻮان طزیقت هشتخوان شریف مطرح میکنند. ﻃﺮﯾﻘﺖ ﻫﺸﺘﺨﻮان. راهﻫﺎی ﻫﺸـﺖگانه (Magga ﯾـﺎ ﻣﮕَـﻪ ) ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﻓﻬﻢ درﺳﺖ، ﻓﮑﺮ درﺳﺖ، ﺳﺨﻦ درﺳﺖ، ﻋﻤﻞ درﺳـﺖ، ﻣﻌـﺎش درﺳـﺖ، ﺗـﻼش درﺳﺖ، ﺗﻮﺟﻪ درﺳﺖ، و ﺗﻤﺮﮐﺰ درﺳﺖ.
علاوه بر این چهار اصل دو اصل کرمه و تناسخ نیز هستند که در مجموع اصول و مبادی اخلاقی بودا را شکل میدهند.
اصل کرمه: نه در آسمان و نه در دریا و نه اگر در شکاف کوهها پنهان شویم، نقطهای پیدا نمیشود که انسان بتواند از مکافات اعمال به آنجا پناه برد. به اعتقاد بودااین قانون کرمه جهانشمول است و تقصیر عواقب کارهای بد هر فرد، متوجه خود اوست و نه وضع طبقات، وضع اجتماعی سرنوشت خدا یا شیطان.
اصل تناسخ: مطابق این اصل، انسانها بر اثر کارهای بد خود، بارها و بارها در بدن ها گوناگونو صورت ها مختلف در همین جهان زاده میشوند. چگونگی زندگی بعدی انسان، بستگی تام به اعمالی دارد که در حیات کنونی انجام میدهد.