معرفی 5 مقاله در حوزه اسلام در رسانه ها
اسلام در رسانه ها(غربی)
ارائه دهنده: حسین عباسی
مقاله اول :
پاسخ مسلمانان استرالیایی به گفتمان تروریسم در رسانه های محبوب استرالیایی
این که رسانهها را در کنار سایر نهادهای اجتماعی قرار میدهد و رسانه را به عنوان نهادی میانگارد که در کنار سایر نهادها به گفتمان سازی یا گفتمان زدایی میپردازد علت اصلی انتخاب این مقاله در حوزه مربوطه است. اما علت دیگری که باعث شد این مقاله را بر دیگر مقالهها ترجیح داده شود این است که به نظر میرسد علاوه بر بررسی تصویرگریِ رسانهها از اسلامِ تروریستی، به بررسی واکنش مسلمانان در مقابل این نوع نگاه خشن به اسلام میپردازد.
مقاله دوم :
رسانه ها، آموزش و پرورش، ضد آمریکایی(گرایی) در جهان اسلام
در بررسی تصویر اسلام در رسانههای غرب به نظر میرسد، صواب این باشد که به بررسی عملکرد جهان اسلام نیز بپردازیم. یعنی نشان دهیم که چه چیزی در اسلام باعث شده است تا رسانههای غربی با این شدت سیاهنمایی کنند. برای اینکه یک طرفه به نظد قاضی نرفته باشیم به بررسی عملکرد جهان اسلام نیز باید پرداخته شود؛ لذا دلیلِ برتری مقاله این است که به ما امکان ِ تحلیل منصفانه را میدهد.
مقاله سوم :
رسانه های جمعی و اسلام پس از 11 سپتامبر
در نگاه اول به عنوان مقاله اینگونه استنباط میشود که قرار است به بررسی برنامههای رسانهای در دوران پس از واقعه نامبرده شده (11 سپتامبر) پرداخته شود، اما با توجه به توضیح مختصری که نویسنده در ابتدای مقالهی خود میآورد این برداشت کنار میرود چرا که نویسنده در ابتدای مقاله ادعا میکند که رسانه(غربی) در طول جنگ سرد نیز دست به "دیگریسازی" زدهاند و سعی کردهاند مقصر اصلی را به خارج از مرزهای خود منتقل سازند. علت انتخاب این مقاله نیز به همین بر میگردد که بررسی تاریخی از عملکرد رسانههای غربی در دشمن سازی میپردازد.
مقاله چهارم :
ادعای نادرست رسانه ها: زنان مسلمان در کشور کانادا
احتمالاً بد نباشد که در بررسی تصویرنمایی از اسلام در رسانهها به بررسی زنان مسلمانِ به تصوییر کشیده شده نیز پداخته شود. به نظر میرسد با این مقاله که به بررسی یک مورد خاص در تصویرگری از اسلام میپردازد میتوانیم با لایهها و سطوح مختلف تصویرگری از اسلام آشنا گردیم. همچنین امید این میرود که این بررسی از یک بررسی صرفاً فمینستی فاصله بگیرد و بتواند ضایع شدن حق زنان مسلمان در رسانهها را از راهی غیر از زنانهپرستی دنبال نماید. همین دو درک نسبی از مقاله کافی است تا علت انتخاب آن مشخص گردد.
مقاله پنجم :
تصویری از اسلام در انگلستان بازنمایی مسلمانان انگلیس در رسانهها چاپی خبری 2000-2008
یک مطالعه نسبتاً جامع که به بررسی چگونگی بازنمایی مسلمانان انگلیسی در رسانه های خبری میپرازد. به نظر همان مقالهای باشد که برای برداشت نهایی از تصویرگری اسلام در رسانه-ها به آن نیاز داریم. علت انتخاب این مقاله نیز این است که مقاله در سه سطح این بررسی را انجام میدهد:
1- تحلیل محتوایی از 974 مقالات روزنامه در مورد مسلمانان بریتانیا در مطبوعات انگلیس 2000-2008
2- تجزیه و تحلیل تصاویر مورد استفاده در مقالات در مورد مسلمانان بریتانیا در مطبوعات انگلیس در سال 2007 و 2008
3- مجموعهای از مطالعات موردی درباره داستانهایی از مسلمانان انگلیسی در مطبوعات انگلیس.
لینک لینک دریافت مقالات
http://s7.picofile.com/file/8248327142/Australian_Muslim_Responses_to_the_Discourse_on_Terrorism_in_the_Australian_Popular_Media.pdf.html
http://s6.picofile.com/file/8248327184/Images_of_Islam_in_the_UK.pdf.html
http://s6.picofile.com/file/8248327192/Media_Mis_representations_Muslim_women_in_the_Canadian_nation.pdf.html
http://s7.picofile.com/file/8248327218/Media_Education_and_Anti_Americanism_in_the_Muslim_World.pdf.html
http://s7.picofile.com/file/8248327226/THE_MASS_MEDIA_AND_ISLAM_AFTER_SEPTEMBER_11.pdf.html