معرفی 5 مقاله در حوزه اسلام و رسانه
اسلام و سینما
ارائه دهنده: حسین آشنا
مقاله اول: مذاکره اسلام با سینما/ یک بحث تئوریک پیرامون فیلم های اسلامی اندونزیایی/ احمد نورالهدی
این مقاله به طور کلی به موضوع ارتباط اسلام و سینما می پردازد و تلاش می کند تا معیاری جهت تشخیص فیلم اسلامی و تمایز آن با نمونه غیراسلامی به دست دهد. به این منظور در ابتدا مفاهیمی پایه و اساسی مانند اسلام، فیلم اسلامی و غیره تعریف شده اند. همچنین در این مقاله نویسنده با بهره گیری از مفاهیمی پایه همچون مدرنیته اسلامی و امت اسلامی به واکاوی این موضوع می پردازد که چگونه تولید یک فیلم اسلامی می تواند به خلق و بازتولید هویت سیاسی و مذهبی اسلامی بینجامد. مطالعه موردی انجام شده در مقاله مذکور به سینمای کشور اندونزی اختصاص دارد.
مقاله دوم:
اسلام هالیوودی می شود/ مطالعه اکتشافی درباره اسلام در سینمای ترکیه
پترا دی بروین
این مقاله که در سال 2015 به نگارش در آمده است، به موضوع بازنمایی اسلام در سینمای ترکیه در طول تاریخ می پردازد. ادعای نویسنده درباره سینمای این کشور این است که سینمای ترکیه از آغاز به فعالیت خود تا کنون مشی سکولار را برای خود برگزیده است. با این وجود سینماگران به دلیل برخورد با تاریخ و فرهنگ ترکیه که با اسلام ممزوج بوده و هست، ناگزیرند تا در بسیاری از آثار خود به بازنمایی عناصر اسلامی بپردازند. در این مقاله، نویسنده به مقایسه دو فیلم می پردازد که به شکلی کاملا متفاوت از یکدیگر، اسلام را بازنمایی می کنند.
مقاله سوم:
خوابگاه دختران: اسلام زنان و وحشت ایرانی
پدرام پرتوی
این مقاله در سال 2009 توسط نویسنده ایرانی به نگارش درآمده و در ژورنال انسان شناسی تصویری امریکا منتشر شده است. در این مقاله بازنمایی اعتقاد و کردار معروف مسلمانان در جامعه مدرن ایران مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه موردی انجام شده مربوط به فیلم خوابگاه دختران است که در ژانر وحشت ساخته شده است و به اعتقاد نوسینده بازنمایی کننده گفتمان نخبه گرایانه ایرانی مربوط به زنان است. مفهوم «وحشت» در این فیلم فراهم آورنده محملی برای بررسی نگرش مردم نسبت به جهان شناسی و انسان شناسی در ایران است. همچنین نویسنده با مطالعه این فیلم، تلاش می کند تا سینمای وحشت در جهان غرب را با نوع مشابه آن در ایران مقایسه کرده و تفاوت های آنها را برشمارد.
مقاله چهارم:
ملی گرایی و دیگریبودگی/ بازنمایی بنیادگرایی اسلامی در سینمای مصر
لینا خطیب
این مقاله به موضوع بازنمایی بنیادگرایی اسلامی در فیلم های معاصر مصری می پردازد. هدف این مطالعه بنا به آنچه مطرح شده است، فراتر از مطالعات موسوم به شرق شناسانه است که تنها معطوف به تحلیل بازنمایی غرب از شرق و تجلی قدرت آن هستند. نویسنده تلاش می کند تا در این مقاله گفتمان هایی که بنیاد گرایی را در نقطه مقابل غرب گرایی قرار می دهند و چگونگی برساخت هویت توسط این گفتمان ها را پروبلماتیزه کند. بنا به ادعای این مطالعه، بنیادگرایی در سینمای مصر به عنوان ابزاری جهت تقویت هویت ملی این کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
مقاله پنجم:
اسلام، خودآگاهی و سینمای متقدم: سعید نورسی و سینمای الهی
کنان بلان
سعید نورسی نام متفکر اسلامی کُرد است که در این مقاله، به بررسی آثار او در ابتدای قرن بیستم درباره سینما پرداخته شده است. از نگاه این اندیشمند مسلمان، سینما می تواند باعث تقرب انسان به خدا شود. اما ادعای این مقاله این است که نورسی با توجه به دوری از جامعه معاصر به خاطر سپری کردن بخش طولانی از زندگی اش در زندان، سینمایی را مد نظر دارد که مربوط به دوران صامت بوده و با معیارها و شاخصه های کنونی سینما به شدت تفاوت دارد. با این حال نویسنده این مقاله معتقد است که دیدگاه های نورسی اهمیت فراوانی دارند و به طور بالقوه می توانند باعث تجدید نظر در مباحث قدیمی فلسفه سینما، از جمله نگرش های زمان ژیل دلوز شوند.
لینک دریافت مقالات
http://s7.picofile.com/file/
http://s6.picofile.com/file/
http://s6.picofile.com/file/
http://s7.picofile.com/file/
http://s7.picofile.com/file/
http://s7.picofile.com/file/