معرفی 5 مقاله در حوزه بازنمایی اسلام در رسانه
بازنمایی اسلام در رسانه ها
ارائه دهنده: عاطفه داودی
مروری بر مطالعات نمایش رسانه ها از اسلام، مسلمانان و ایران
این پژوهش با هدف ارائه یک نمای کلی از مطالعات بر روی بازنمایی رسانه ها از اسلام، مسلمانان و ایران انجام شده است. این مطالعه قصد دارد تا با استفاده از رویکردهای نظری و روش شناختی روی گفتمان های رسانه ها تمرکز کنند همچنین نتایج و یافته های پژوهش در تلقی اسلام و مسلمانان به وسیله رسانه های جمعی کمک می کند. طرح کلی این پژوهش شامل پارادایم ساخت، مفهوم قدرت/دانش فوکو، تحلیل گفتمان انتقادی و ایدئولوژیک ون دایک و در پیشینه ادبیات این مقاله قانون حاکم بر گفتمان رسانه ای در تولید و بازتولید اسلام و مسلمانان به عنوان دیگری منفی یاد شده است.
بازنمایی اسلام در رسانه های غربی: پوشش خبری حملات تروریستی نروژ
غیرقابل انکار است که امروزه منبع اصلی اطلاعات و ارتباطات اکثر مردم جهان رسانه های جمعی است. اطلاعاتی که توسط این رسانه ها به افراد داده می شود قطعا تاثیر عمیقی بر درک مردم از جهان اطراف آن ها می گذارد. رابطه بین رسانه ها از یک سو و از طرفی فرهنگ، زندگی اجتماعی و سیاست از سوی دیگر از مسائل جالبی هستند که عملکرد دوگانه رسانه ها را منعکس می کند، همچنین به موضوعات مربوط به این سه حوزه سر و شکل می دهند. در پوشش رسانه ای اولیه از حملات تروریستی نروژ در سال 2011، بعضی از نویسندگان رسانه های غربی، به اشتباه و ناحق، مسلمانان و گروه های اسلامی را به عنوان مسئول این حملات معرفی کردند. در این مقاله با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی نشان می دهیم که چگونه زبان را برای پوشش حملات تروریستی دستکاری می کنند، به عبارت دیگر تعصبی کورکورانه علیه اسلام و مسلمانان به وجود می آوردند.
چگونه اسلام در رسانه های غربی به تصویر کشیده شده است؟ گفتمان انتقادی و تحلیل چشم انداز
این پژوهش سعی می کند راهی برای بازنمایی اسلام در گفتمان غربی از طریق ایجاد رابطه بین زبان و ایدئولوژی و تاثیرات نهانی آن ایجاد کند. به همین منظور تیتر بسیاری از روزنامه های خود مختار شامل: نیویورک تایمز، هرالد تریبون و تایمز اول ژانویه، از 30 دسامبر 2008 تا سال 2012 انتخاب شدند و بازنمایی اسلام و مسلمانان در آن مطالعه شد. این مقاله با تلفیق نظرات ادرواد سعید شرق شناس و ون دایک با نظریه مربع ایدوئولوژی که با خود مثبت توصیف می شود و به طور همزمان از نظریه دیگری منفی استفاده می شود. تجزیه و تحلیل نشان داده که اسلام به صورت تکراری و کلیشه ای و مسلمانان به صورت منفی نشان داده شده اند. مفاهیم آموزشی تحلیل گفتمان انتقادی به طورکلی در مقاله حاظر با آموزش، یادگیری و ترجمه زبان انگلیسی رابطه دارد.
ظهور ضد اسلام (تعصب: رسانه ها و اسلام هراسی در اروپا و ایالات متحده)
هدف از این مطالعه تعیین عواملی است که منجر به افزایش احساسات ضد مسلمانان و اسلام هراسی در بررسی مقایسه ای افکارعمومی در ایالات متحده آمریکا و اروپاست. در درجه دوم تحلیل داده های پروژه نگرش سنجی جهانی که در سال 2008 و 2010 انجام شده به ما اجازه می دهد به قانونی در رابطه با عمل دینی، علاقه اخبار و وابستگی سیاسی در نگرش به اقلیت مسلمانان در کشورهای مختلف برسیم. در این مقاله بیان می شود پیش بینی نگرش های ضدمسلمان در امریکا بیشتر از محافظه کار بودن و زندگی در کشورهای قدیمی، سیاسی است و رابطه عمیقی با پوشش خبری ایالات متحده امریکا دارد. اما در فرانسه ضد اسلام بودن با نگرش مذهبی افراد رابطه دارد.
بازنمایی زنان مسلمان در رسانه های غیر اسلامی: تحلیل گفتمان اتقادی با بررسی روزنامه گاردین
ارائه ابزارهای تحلیلی و اجتماعی، تحلیل گفتمان انتقادی که می تواند در بازکردن ایدئولوژی های پنهان و همچنین از بین بردن تعصبات کمک کند از شیوه های استدلالی است که در متون استفاده می شود. به همین منظور برای بررسی موضوع مورد نظر یک مقاله از روزنامه برودشیت بریتانیا و روزنامه گاردین انتخاب شده و به تحلیل آن پرداخته می شود. تمرکز این مطالعه روی حضور زنان مسلمان در رسانه های غیر اسلامی و رفتار غیر دموکراتیک کشورهای اروپایی نسبت به آن ها و بازتاب این رفتار در رسانه ها است. در ادامه بیان می شود که هرچند رسانه های اروپایی در ظاهر در پی به تصویر کشیدن بی طرف همه مذاهب و ملیت ها است ولی در باطن نگاه جانبدارانه وجود دارد.