معرفی 5 مقاله در حوزه دین و رسانه در جهان معاصر
دین و رسانه درجهان معاصر
ارائه دهنده: فرزانه نادرپور
مقاله اول: دین در عصر ازدیاد تکنولوژی
در عصر رسانه های جمعی معاصر دین و بازگشت آن به عنوان مهم ترین عامل در سیاست جهانی و فرهنگ معرفی می شود. وکسانی در تلاش اند تا به احیای دین بپردازند البته نه به معنای ظهور خدایان و پیامبران جدید بلکه نگرش مذهبی را در مناطق مختلف که فرهنگ ها متفاوت است از حاشیه به مسیراصلی برگردانند. که با توجه به این افرادی که بهترین شرایط را برای تبدیل شدن به جریان اصلی دارد باید بتواند که شرایط را تحت اراده خود منتشر کند.در این مقاله پرداخته می شود به محصولات سکولاریزاسیون که چگونه سبب بقای ادیان در عصر مدرن میشوند.
مقاله دوم: دین و ارتباطات مدرن
در حال حاضر بحث اصلی در مورد زندگی مذهبی جوانان و نحوه کالایی شدن دین در زندگی افراد است. درعصر ارتباطات استفاده از منابع در دسترس قرار گرفته می توان برای کسب اطلاعات در مورد اسلام،دیگر مذاهب وآیین حاکم بر آنها استفاده کرد از طریق وبلاگ ها،سایت های مذهبی وجزوات الکترونیکی.البته امکان این هم وجود دارد که در این عصر و ارتباطات مدرن،سنت ها و باور های جدای از دین و آیین مذهبی ایجاد شود.
مقاله سوم: دین مدرنیزه شده
در این مقاله یک چارچوب نظری برای درک چگونگی کار رسانه ها به عنوان عامل تغییر مذهبی معرفی شده است.در مرکز نظریه مفهوم مدرنیزه شده در دین به طور فزاینده ای منطق رسانه ها شده است و از لحاظ مقررات نهادی، محتوای نمادین و شیوه منحصر به فرد قرار می گیرند که به عنوان یک کانال ارتباطی رسانه تبدیل شده اند منبع اصلی اندیشه های مذهبی، و به عنوان یک زبان قالب رسانه انگاره های مذهبی مطابق با ژانرهای فرهنگ عامه است. با الهام از (1995) مفهوم «ناسیونالیسم پیش پا افتاده" مایکل Billig، یک مفهوم "دین پیش پا افتاده" توسعه داده شده است برای درک اینکه چگونه رسانه یک پس زمینه ثابت انگاره های مذهبی در جامعه فراهم می کند، رسانه ها به عنوان یک محیط فرهنگی بیش از بسیاری از کارکردهای اجتماعی از ادیان نهادینه گرفته اند، ارائه هر دو هدایت اخلاقی و معنوی و حس اجتماعی. به عنوان یک نتیجه، در دین مدرن نهادینه شده ، جوامع غربی نقش کمی برجسته در ارتباطات و اعتقادات مذهبی،به جای عناصر مذهبی پیش پا افتاده از حرکت رسانه به مرحله مقابل تخیل مذهبی جامعه ایفا می کند.
مقاله چهارم: رسانه ها به عنوان ابزار گفتگوی موثر در جوامع چند مذهبی. (آیین کاتولیک)
جوامع مدرن تا حد زیادی کثرت گرا هستند. در نتیجه، همزیستی بسیاری از ادیان که به سرعت در حال تبدیل شدن به هنجارمی باشند،آن هم نه تنها در جوامع غربی و توسعه یافته بلکه در سطح جهان. کلیسای کاتولیک روم یک ماموریت دارد برای رسیدن به همه مردم به نوعی که حتی در جوامعی که به شدت توسط تحت سلطه ادیان غیر مسیحی است،تلاش می کنند. امروز رسانه ها تبدیل شده اند به موثر ترین راه برای برقراری ارتباط و به طور بالقوه، ساختمان روابط با جمعیت های گوناگون،بنابراین، مهم به مهار دارایی از رسانه ها به سمت درون پایدار و پربارگفتگوی مذهبی . این مقاله استدلال می کند که کاتولیک، و در واقع همه مسیحیان، باید به دنبال بهترین راه های برای استفاده از رسانه ها به عنوان ترویج همجواری و صلح در جوامع مدرن استفاده می کند.
مقاله پنجم: دین، مکانیزم کنترل یک جامعه پایدار
جوامع مدرن در معرض قوانین طبیعی هستند که به نوعی سبب محدودیت می شود البته از نگاه برخی،چرا که این جوامع نماینده تجربه انسانی نیستند. برای ثبات در جامعه باید سلسله قوانینی موجود باشد که در آن به صورت کلی برنامه های سازماندهی شده باشد. دین مظهر قوانین کلی است که برای ثبات در جامعه بسیار ضروری و لازم است.
در این مقاله جدای از بررسی عامل دین به عنوان دارنده قوانین کلی با ثبات،بلکه به علائم ونشانه های فروپاشی اجتماعی و اینکه ثبات اجتماعی تقدس دارد نیز پرداخته می شود.
.