حجاب و زنان مسلمان
حجاب و زنان مسلمان مایا در رسانه
Hijab and the Malay-Muslim Woman in Media
ارائه دهنده : محدثه رمضانعلی
جهانی شدن کشور های اسلامی،نحوه ی نمایش زنان مسلمان و حجاب آن ها را سهوا تغییر داد.به نمایش گذاشتن عفت و حجاب اسلامی در چاپ،تلویزیون و شبکه های اجتماعی فرصت هایی را برای زنان مسلمان خلق کرد تا توانمندسازی را تجربه و کلیشه های مخالف را کاهش دهند.این تجربه ی جمعی به رسانه ی مالزی وارد شد و بر مالایی ها که اکثریت این کشور را تشکیل می دهند تاثیر گذاشت.
این مقاله سعی دارد نقش زنان مسلمان مالایی در خلق درک جدیدی از حجاب در فرهنگ عمومی مالزی را در دوره ی انقلاب رسانه های جمعی مورد بررسی قرار دهد.چادر زنان مسلمان نمونه ای از اجرای احکام اسلامی مبتنی بر قرآن دانسته می شود که بطور گسترده از نگاه مرد سالارانه مورد توجه واقع شده و بنوعی تلاش مرد برای حفظ نجابت زن تعریف می شود.در قرن گذشته تمایل به حجاب در رسانه های اسلامی جهان گسترش یافت.دو نوع الگوی تحقیقی در این دوره ظهور پیدا کرد ؛ الگوی نخست بر این محور بنا شده است که حجاب یک عامل برجسته در تبعیضات دینی و قومیتی است،در حالی که الگوی دوم بر رشد فرهنگ مصرفی که از نمایش حجاب در رسانه های چاپ،تلویزیون و اینترنت ناشی می شود است تاکید دارد.حالت دوم نشان داد که پیدایش حجاب معاصر توسط زنان مسلمان در رسانه های اصلی، افراط گرایی در نمایش عفت و حیای اسلامی را پدید آورد.بدلیل فشار های بازار فروش و گرایشات مشتریان،اصلاح حجاب به مثابه ی یک هویت فرهنگی به ناچار با پارادایم های غربی_ که مرز میان حفظ زنان مسلمان از نگاه نامحرم و نمایش عمومی اندام وی را محو کرده اند-ترکیب شده است.گل (2000) استدلال می کند که علاقه مند کردن زنان مسلمان برای بین المللی شدنی که توسط مدل های حجاب معاصر صورت می گیرد،درواقع نوعی مقاومت دینی از سوی مخالفان با این جریان است.عفت و حیای زنانه مستعد همراه شدن با جریان های فراملی حجاب مدرن است که در اشکال و انواع گوناگون و با کالا ها و فناوری های مختلف سعی در به بیراهه بردن حجاب از اصل آن دارند.با دستیابی به تحرک اجتماعی بالا و استاندارد های پیشرفته ی آموزشی در مالزی،روند شکل گیری هویت ملی و توسعه مستعد رو آوردن به امپریالیسم غربی بود که خوانش های شخصی از حجاب را در میان زنان این کشور گسترش می داد.در مالزی زنان بطور مشابه تحت تاثیر موضوعات مرتبط با حجاب و رسانه هایی که به زیبایی،مد و تصاویر شخصی مربوط هستند قرار دارند.هدف اصلی این مقاله ارائه ی بینشی در مورد ادغام حجاب در خلال تاریخ،روند رشد و چرخش های آن در رسانه های مالزی با در نظر گرفتن فرآیند جهانی شدن و ترقی رسانه هاست.همچنین مقاله سعی دارد نقش زنان مسلمان مالایی را در توسعه ی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بررسی کند.
تسلط جهانی بر حجاب:
معیار های ارزش خبری در گزارشات رسانه ای غربی بصورت مصرانه ای موضوعات مرتبط با حجاب و عفت را در پایین ترین بخش قرار داده و بر این اساس مجال کسب مقبولیت عمومی را برای اجتماعات مسلمان از بین می برند. برای مثال پوشش چادر در کانادا و آمریکا طی دهه ی 1990 رقت انگیز بنظر می آمد ؛چرا که پوشیدن چادر در این جوامع به ملل غیرپیشرفته اطلاق می گردید و حوادث خاورمیانه را برای آنان یادآور می شد.رسانه های عمومی هالیوود من جمله تلویزیون و سینما،تصور مخاطبان از اسلام و حجاب را بشدت تحت تاثیر قرار داده و با با پست و دون نمایش دادن این افراد و جوامع،منزلت اجتماعی و بین المللی زنان باحجاب را در مقابل سایر پوشش ها بطور قابل توجهی کاهش می دهند.در استرالیا زنان مسلمان در تصاویر مطبوعاتی و اخبار تلویزیونی بعنوان نمایندگان جوامع مسلمان نشان داده می شوند که این فرصتی برای حضور آنان در رسانه ها و همچنین شناخته شدنشان در بین مخاطبان است.حجاب به زنان کمک می کند که از تعلق داشتن به یک طیف دینی، اعتماد بنفس و تشخص خاصی بدست آورند.
خبرگزاری الجزیره بعنوان یک خبرگزاری رسمی در قطر،به موضوعات مربوط به حجاب و عفاف پرداخته و اخبار مربوط به آن در فرانسه را به انتشار می گذارد.الجزیره بوسیله ی شایسته سازی،مخاطبان را به قضاوت های اخلاقی در زمینه ها و موضوعات گوناگون حجاب دعوت می کند.
همانگونه که در مصوبه ی قانون اساسی مالزی بیان شده است،تمام مالایی ها مسلمان متولد می شوند.اما باوجود اینکه اسلام دین رسمی کشورشان است مجبور به داشتن حجاب نیستند.بنابراین پوشیدن چادر و یا داشتن حجاب به هر شکلی،با انتخاب خود افراد صورت می گیرد.با استقلال یافتن مالا در 1957 برخی پیشرفت ها و تحولات بر اساس نامه ی این کشور تاثیر گذاشت که باعث تغییر برخی از باور های سیاسی مذهبی در میان مردم این کشور گشت.
نسل جدید زنان مسلمان مالایی نقش های متغیری در رسانه بعنوان مصرف کننده و یا منبع خبری بدست آورده اند.سنت گرایان اساسا معتقدند که نفوذ غرب در حقیقت نوعی فساد است؛با این حال یکی از دیدگاه های مهم در این حوزه که نیاز به بازنگری دارد این است که رسانه ها نباید بعنوان ابزاری برای انعکاس باور های قدیمی بکار گرفته شوند.ویلسون بسیاری از خرده فرهنگ ها و گروه های دینی را که تحت تاثیر جهانی شدن قرار گرفته اند و همچنین نشانه شناسی حجاب در مد را مورد بررسی قرار داده و استدلال میکند که تعبیر حجاب در رسانه بر دو صورت انجام می پذیرد ؛ اول به معنای نمایش رنج زنان و دوم به معنای کاهش قابلیت عرضه کردن خود در میان زنان مسلمان.بنظر می رسد که رسانه های مالزی بیشتر از هر جای دیگر به قوانین و ضوابط کشور خود وابسته بوده و بر اساس آن عمل می کنندغبعنوان یک کشور مسلمان که زنان باحجاب دارد.تحلیل موضوع حجاب در جامعه ای مانند مالزی بستگی زیادی به چگونگی تعریف و تفسیر زنان این کشور از حجاب دارد.
این مقاله در بخش های متعدد به بررسی تسلط جهانی بر موضوع حجاب و همچنین تفسیر حجاب در زمینه ی کشور متلزی می پردازد.