مطالعات دین و رسانه

فهم همدلانه، نقد منصفانه

مطالعات دین و رسانه

فهم همدلانه، نقد منصفانه

پنجشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۱۱ ق.ظ

۰

معرفی مقاله دین و رسانه های جدید

پنجشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۱۱ ق.ظ

دین و رسانه­های جدید

ارائه دهنده: زینب شجاعیان

در طول 20 سال گذشته، محققان توجه زیادی به ارتباط بین رسانه­های جدید، دین و فرهنگ دیجیتال داشته­اند و این بحث را مطرح کرده­اند که چگونه سنت­های دینی با رسانه ­های آنلاین آمیخته شده­اند. منظور از سنت­های دینی بیشتر مذاهب ابراهیمی، مسیحیت، اسلام، جنبش­های دینی جدید و بوداییت است.  

در جوامع غربی، جذابیت روز افزون رسانه­های جدید (برای مثال، وبلاگ­ها، شبکه­های اجتماعی و تلفن­های همراه) تاثیر قابل توجهی بر روی جنبه­های مختلف فرهنگ معاصر از جمله اعمال گروه­های مختلف دینی، سازمان­ها و افراد گذاشته است. مهم­ترین تاثیر را می­توان در زمینه­ی آیین­های دینی، هویت­ها و جوامع درگیر با دین و اینکه این ادیان چگونه هم به صورت آنلاین و هم به صورت­های دیگر (آفلاین و جدا از اینترنت) به حیات خود ادامه می­دهند، مشاهده کرد.

فهم اینکه چطور گروه­ها، سازمان­ها و افراد مذهبی از رسانه­های جدیدی همچون دنیای مجازی، اینترنت، وبلاگ­ها، شبکه­های اجتماعی، و تلفن­های همراه استفاده می­کنند، تغییرات و رفتارهای اجتماعی قرن بیست و یکم را به طور آشکار نشان می دهد. می­توان اینطور بررسی کرد که جذابیت بیش از حد رسانه­های جدید، تاثیر مستقیمی بر روی اعتقادات و جوامع و هویت­های دینی چه به صورت آنلاین و چه به صورت­های دیگر (آفلاین) می­گذارد. برای بسیاری از افراد، استفاده از رسانه­های جدید این توانایی را به همراه دارد که به طور روزانه با دین درگیر باشند. با این وجود، این بحث نیز مطرح است که استفاده دینی از رسانه­های جدید می­تواند بر روی اعتقادات سنتی، رویکردها و رفتارهای کاربران تاثیر بسیاری داشته باشد. برای مثال می­توان به نرم افزار قرآن بر روی آیفون، خواندن توییت­های دالای لاما، یا حضور در کلیساهای مجازی مانند کلیسای جامع آنجلیکان­ها در دنیای آنلاینی به نام "زندگی دوم" (second life)اشاره کرد. همچنین می­توان این نکته را مورد بحث قرار داد که استفاده از رسانه­های جدید می­تواند تاثیر مستقیمی بر روی انجام اعمال دینی  و رفتارهای دینی سنتی نیز داشته باشد.

اینکه انتظار یا اساسا اعتقاد داشته باشیم که مذاهب آنلاین تفاوت و تمایزی با مذاهب آفلاین ندارند دیگر قابل قبول نیست زیرا اینترنت فضایی را می­سازد که در آن افراد و گروه­ها زندگی­های اجتماعی و معنوی خود را پی می­گیرند و این مرزها  و ارتباطات آفلاین هستند که اغلب فضای آنلاین را تغذیه و پربار می­کنند.

مطالعات اخیر توجه زیادی را به موضوع قدرت و اعتبار در دنیای آنلاین معطوف کرده­اند. محققان همواره در پی آن بوده­اند که بفهمند منابع و قدرت­ها تا چه حد می­توانند اعمال دینی آنلاین-آفلاین را تغذیه و پر از اطلاعات کنند و در عین حال تاکیدشان بر روی این بوده است که اصلا آیا ما باید نگران این باشیم که رسانه­های جدید به طور بالقوه می­توانند تاثیری بر روی سیاست­های دینی و دین­شناسی داشته باشند و به این ترتیب آیا قابلیت آنرا دارند که قدرت و اعتبار چیزی را به چالش بکشند؟همین­جاست که سوالاتی همچون سوالات زیر مطرح می­شود که نباید نادیده گرفته شوند: پیامدهای انتقال دنیای معنوی به یک دنیای تکنولوژیک چه می­تواند باشد؟ دین آنلاینی که در الگوهای گسترده­ی اجتماعی نهادینه شده است،  چگونه می­تواند در راستای دین لمس شده و قدیمی بازتاب و تطبیق پیدا کند؟ و اینکه قدرت و منابع چطور می­توانند اعمال دینی آنلاین-آفلاین را در ارتباط با مسیحیت، اسلام، هندو و بوداییت پر از اطلاعات کرده و غنی سازند.  

 

مطالعه دین به صورت آنلاین همچنان مورد توجه محققان حوزه­های مختلف دانشگاهی و سازمان­هایی همچون سازمان "پروژه­ی زندگی آمریکایی و اینترنت" قرار دارد. آنها دو گزارش مهم در این حوزه به چاپ رسانده­اند با نام­های : "ایمان سایبری": آمریکایی­ها چگونه دین را به صورت آنلاین دنبال می­کنند (لارسن 2001) و "ایمان آنلاین"، که نشان می داد 64 درصد آمریکایی­ها از اینترنت برای اهداف دینی استفاده کرده­اند (هوور، 2005). این علاقه­ی روزافزون همچنین منجر به چاپ چند مجله و یا شماره­های ویژه­ای با عنوان­های "دین" (2002)، "مجله­ی ارتباطات کامپیوتری" (2007) و "اطلاعات، ارتباطات و جامعه" (2011) شده است. در سال 2005، مجله­ی هایدلبرگ که در واقع "مجله­ی مذاهب در اینترنت" خوانده می­شود به این دلیل بنا نهاده شد تا مسائل مربوط به روش­شناسی، زیبایی­شناسی آنلاین و مراسم و آیین­های دینی بر روی اینترنت را پوشش دهد. 

بحث­های زیادی نیز درباره­ی مسأله­ی فتواهای آنلاین در دین اسلام مطرح شده است که تفسیرهای دینی از کتاب­های مقدس را در بر می­گیرند. مثلا مسأله­ی اینکه چه کسی اساسا قدرت و اعتبار آن را دارد که دست به ترجمه قرآن بزند، در دنیای آفلاین بسیار مورد توجه و چالش است؛ اما در دنیای آنلاین چه کسی می­تواند بر این کار نظارت کند؟ افرادی که در دنیای آنلاین فتواهایی صادر می­کنند، در دنیایی خارج از اینترنت هرگز به عنوان منبع معتبر محسوب نمی­شوند و در حقیقت اصلا اجازه چنین کاری را ندارند. در نتیجه فتواهای آنلاین، از نظر خیلی­ها اصلا معتبر نیست و بنابراین اسلام "معتبر و درست" را زیر سوال می­برد. در مقابل، رهبر اسلامی به نام شیخ القرضاوی اعلام می­کند که اینترنت می­تواند هویت دینی برای مردم به وجود بیاورد. در واقع، این رهبر اسلامی از اینترنت برای تثبیت اعتبار و قدرت و هویت خود، هم به صورت آنلاین و هم آفلاین، استفاده قابل توجهی می­کند.

نظریه­های معاصر درباره­ی مطالعه دین و رسانه­های جدید بیشتر شامل کارهای تطبیقی در بین سنت­ها و بسترهای فرهنگی متفاوت می­شود و بیشتر به سمت ملاحظات فرهنگی، محرک­ها و ارتباط بین دین آنلاین و آفلاین پیش می­رود. امروزه بر سر این موضوع توافق هست که رسانه­های جدید در عین اینکه نوعی یکپارچگی بین بسترهای دینی آنلاین/آفلاین به وجود آورده اند، توانسته­اند مدل­های سنتی دین را به چالش بکشند.

این تاثیرگذاری و نیز تاثیرات تکنولوژیکی و دینی را می­توان با نگاه به کاربر تلفن همراه و گوشی­های هوشمند مشاهده کرد. با افزایش چشمگیر استفاده از گوشی­های هوشمند، استفاده از اپلیکیشن­های دینی نیز به خوبی رواج پیدا کرده است. در این زمینه می­توان به شش نوع اپلیکیشن اشاره کرد: برنامه­ی نماز؛ برنامه­ی آیین­های دینی؛ برنامه­ی متون مقدس؛ برنامه رسانه­های اجتماعی؛ برنامه­ی ابرازهای شخصی؛ و برنامه­ی تمرکز و مراقبه که همگی به نوعی در ارتباط با دین هستند و هویت­های دینی خلق می­کنند.

مذاهب شبکه­ای شده دارای پنج ویژگی هستند: اعمال مذهبی با هم آمیخته شده؛ واقعیت چند شبکه­ای؛ هویت داستانی شده؛ اجتماع شبکه­ای شده؛ و قدرت و اعتبار در حال تغییر. "همه این ویژگی­ها در کنار هم نوعی فهم از دین را ارائه می­دهند که توسط یک رابطه­ی یکپارچه و پویا (زنده) بین اعمال مقدس و روزمره دینی غنی می­شوند." فهم پیچیدگی­های این رابطه­ها، رفتارها و تجربه­های خارج از اینترنت می­تواند انتخاب رفتارها و تجربه­های تکنولوژیکی و اجتماع­های دینی آنلاینی را توجیه کند. با دقت بر روی چنین مسأله­ایست که می­فهمیم دین آنلاین چگونه شکل می­گیرند. در واقع از این طریق می­بینیم که نگاه به آیین­ها و اعمال مذهبی در جامعه معاصر به چه شکل است.  

 

نتیجه­گیری:

مسأله­ای که در سال­های اخیر بسیار به چشم می­آید این است که بین فرهنگ رفتارها و اعمال دینی آنلاین و آفلاین ارتباطی موازی وجود دارد. بسترسازی فرهنگی برای فهم اینکه رسانه­های جدید چگونه، توسط چه کسانی و به چه منظوری باید مورد استفاده قرار بگیرند، در حقیقت به این معناست که سعی در فهم انواع فرهنگ دینی، افراد و گروه­های دینی، و سازمان­هایی کنیم که رسانه­های جدید را به عنوان ابزاری برای اهداف دینی، تبادل اطلاعات و ارتباطات یا می­پذیرند یا رد می­کنند. با تمرکز بر ارتباط بین دین و رسانه­های جدید، در حقیقت می­توان به فهم درستی از این موضوع رسید و همچنین متوجه راه­کارهایی شد که برای استفاده و تطبیق روش­شناسی­های قدیمی یا ابداع روش­های جدید به آنها نیاز داریم.  در کنار توجه به این نکته باید کشف کنیم چه حوزه­هایی نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد. همین فضای در حال تغییر و ظهور فن­آوری­های جدید، امکانات و فرصت­های تازه و چالش­های بالقوه ای را در مورد دین، رفتار و فرهنگ دینی و نیز چگونگی برخورد با این چالش­ها به وجود می­آورند.   

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۳
شایان فخاری- دکتر سید بشیر حسینی

دین و رسانه

رسانه های نوین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی